søndag, desember 17, 2017

Gode ord - 17. dag i advent 2017



ORD:
OPPRIKTIGHET, ÆRLIGHET & ÅPENHET

Hadde du spurt meg for 15 år siden, hadde jeg fått fullstendig panikk. De tre ordene hadde skremt vettet av meg. Og hadde du hengt på ordet "tydelighet" også, hadde angsten vært komplett. For snille jenter lærer ikke å være ærlige og oppriktige, de står ikke tydelig frem og lukker mer inn enn å åpne opp. Snille jenter er mer opptatt av ro og forutsigbarhet, diplomati og varsomhet... De holder igjen, er myke i kantene og smiler uansett. Snille jenter syns ærlige og oppriktige mennesker er uforutsigbare, tydelige mennesker skremmende og åpenhet grenseoverskridende. 

I dag er det noen av de beste ordene jeg vet om. Takket være god terapi, mye egeninnsats og en dose "førti-og-endelig-trygg-nok-på-meg-selv-til-å-gi-litt-beng-i-andre"-dose, blir jeg ikke lenger vett-skremt i møte med andres oppriktighet, ærlighet, tydelighet og åpenhet. Men enda bedre: jeg blir ikke vettskremt i møte med mine egne meninger og følelser lenger. For det er der den største utfordringen har ligget. Å ikke være trygg på og erfaren med å gi uttrykk for hvem jeg er og hva jeg mene
r og står for, gjorde meg livredd for mennesker som ikke var redde for å stå opp og fram. De gjorde jo alt det jeg syns var dritskummelt! Diskutere, kverulere, argumentere, protestere... spooky... 

I dag vet jeg at det er mange måter å formidle oppriktighet, ærlighet og tydelighet på. Det MÅ ikke ropes. Det må ikke en gang sies. Det kan skrives også. Eller tegnes og males, synges... Å gi uttrykk for hvem jeg er og hva jeg mener og står for, det kan jeg gjøre på så mange måter - ja, jeg kan gjøre det på MIN måte. Jeg er ingen politiker, heller ingen selger, men jeg er en som liker å dele åpent. Der ligger min tydelighet, min oppriktighet og min ærlighet. 

Teksten på kortet, "Fake it 'till you make it!", kan brukes ironisk, men vet du - jeg syns det er bedre å se på det som en fantastisk læringsstrategi! For, herlighet - skal vi tøffe oss og prøve oss på noe vi egentlig ikke tør eller kan, må det jaggu være lov å feike litt! Skal vi plutselig proklamere våre meningers mot, må det være lov å øve litt foran speilet. 

Eller synge stille sanger. Sånn kan det også gjøres. 
(Og boka er en av mine favorittbøker, som jeg gjerne gir videre i dagens luke. Sammen med Pingu som ikke er redd for å være åpen om at livet av og til suger...)



Vil du bli med i trekningen om dagens kalendergave, må du legge igjen noen ord her i bloggen eller i innlegget på Facebook.

2 kommentarer

Hanne Hanssen sa...

Fyrverkeri og gledessrålende sanger. Herlig og hjertetreffende innlegg. ��

Eva Murray sa...

Så flotte ord og innlegg om ordene :-)